Afrika 2019

Tilbakeblikk på en jakttur til Sør-Afrika i 2019

13.01.2023

Jeg lander på flyplassen i Johannesburg 3 juli, en dag forsinket pga flytrøbbel. Målet er «Malta Ranch» en jaktfarm som ligger ca 5-6 timers kjøring nordvest for Johannesburg. Jeg har vært der en gang før og kjenner familien som bor der. Veldig hyggelige folk som jeg gleder meg til å treffe igjen. Jeg blir plukket opp på flyplassen av en venn av familien på ranchen som også skal bo på der de dagene jeg er der. Etter en lang kjøretur gjennom diverse småbyer og endeløse åkrer er vi fremme. Det blir et hyggelig gjensyn. Det er fremdeles noen få timer igjen til det blir mørkt så jeg bestemmer meg for å sette meg i ett «blind» altså en liten posteringshytte som er plassert foran et vannhull. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å unngå disse så mye som mulig å heller gå på smygjakt for å få en større utfordring. Men etter to dager på fly og flyplasser og så og si ikke søvn på 40 timer, så går jeg for det enkleste første kvelden. Jeg er så trøtt at jeg må stå oppe inne i hytta for å ikke sovne. Det skjer ingenting på de 3 ish timene jeg sitter der, før plutselig det kommer to vortesvin gående. Dette skjer når det så vidt har begynt å bli mørkt, så det er helt på slutten av økta. Jeg spenner buen og skyter den første. Treffer litt høyt så den detter i «smellen», men likevel dobbel lungetreff. Ikke en dårlig start på jakta!

Vortesvin nr. 1

Jeg bor i en hytte som ligger inne i jaktterrenget, her bor også han som kjørte meg fra Johannesburg. Familien bor i huset sitt et par km unna, men tilbringer store deler av tiden ved hytta. Vi fyrer bål hver morgen og kveld noe som varmer godt på kalde vintermorgener. Det blir ofte minusgrader om nettene og om morgenen i Juli. Men på dagen er det typiske norske sommertemperaturer. Jeg får servert god mat tre ganger om dagen, maten er typisk Sør-Afrikansk, med mye kjøtt.

Rommet mitt

Bålkos

Dag nr 2 starter jeg med en resultatløs smygjakt, ettermiddagen sitter jeg i «blind» igjen og skyter enda et vortesvin. De neste dagene velger jeg kun å gå på smygjakt, jeg er nære på flere ganger. Selv om det er vinter så kjenner jeg godt varmen i Kalahari, drikk nok vann er et tips som aldri går av moten. Jeg har både duiker, eland og kudu på skuddhold, men ingen skuddmulighet. Jeg er også nære på å komme tett nok på gnu, springbok, blesbok og gemsbok. Den lille flaksen jeg trenger kommer dessverre ikke så det blir en resultatløs smygjakt. Men likevel på mange måter en vellykket jakt. I tillegg til de to vortesvinene fra blind så ble det mange spennende opplevelser. Det er ikke hver dag man sitter alene bak en busk med verdens største antilope på andre siden.. En hest som heter «Freestate» fikk jeg låne, og bare det å ri på hest ute i bushen er en opplevelse i seg selv.

Afrika 2019 Vortesvin 1
GOPR0393

Jeg trives her ute i «bushen» og her gjør man litt som man vil. Man kan jakte med bue, ri på hest eller ligge å se på en stjernehimmel som er så klar som man finner få andre steder i verden. Barn kjører bil og skyter kuduantiloper med rifle. Et litt annerledes liv enn det man er vant med fra Norge. Etter fem jaktdager reiser jeg tilbake til Johannesburg for flere eventyr i Sør Afrika. Men ganske så sikker på at jeg må prøve lykken på Malta Ranch igjen en gang.

Sladdet

Etter jakten reiser jeg tilbake til Johannesburg, for så å reise videre til Drakensberg. Der får jeg noen dager i fjellene. Jeg er blant annet på Mont-Aux-Sources 3282m, sover under stjernene og krysser grensen til fots inn i Lesotho. Et kjempefint område som jeg anbefaler et besøk om man er i Sør-Afrika!